- 581 czytań
- 652 czytań
W minioną niedzielę 1 sierpnia 2021 roku na terenie rekreacyjnym przy kąpielisku w Kobylanach odbyło się Bialskopodlaskie Święto Miodu.Głównym celem imprezy było promowanie produktów pszczelich prosto z pasieki od lokalnych pszczelarzy. To również okazja do obserwowania pszczoły miodnej w jej naturalnym środowisku, oraz zapoznania się z zagrożeniem, jakie niesie używanie przez rolników nieodpowiednich środków chemicznych.
- 590 czytań
30 lipca udaliśmy się spod Dzieła Międzyfortowego Kobylany I do Nepli. To już trzecie spotkanie z cyklu warsztatów dofinansowanych ze środków Programu Wieloletniego NIEPODLEGŁA na lata 2017-2022 w ramach Programu Dotacyjnego „Niepodległa”, pn. „Poznajemy naszą historię, zabytki Gminy Terespol w obiektywie”.
W ramach spotkania praktycznego Pan Tadeusz Żaczek pokazał jak fotografować obiekty i budynki, tak by nadać im „ruch”. Uczestnicy warsztatów mieli okazję pracować z blendą fotograficzną. Jest to przydatne narzędzie służące do zmiany barwy światła odbijanego. Urządzenie to stosowane jest zarówno przez profesjonalistów jak i fotoamatorów. Szczególnie przydatna jest podczas zdjęć w terenie przy świetle dziennym, jak również w studiu fotograficznym. Dzięki blendzie można kontrolować światło w kadrze oraz odpowiednio doświetlić fotografowany obiekt nawet przy niedoborze światła dziennego i braku lampy błyskowej.
- 410 czytań
Od dziesięcioleci intrygowała i rozpalała umysły swoją tajemniczością. Najbardziej znana pod nazwą „Kamienna baba” z Nepli. Wykuta z granitu narzutowego i posiadająca formę równoramiennego krzyża z rozszerzającym się ku dołowi ramieniem pionowym. Postawiona na wzniesieniu i górująca nad okolicą przyciąga milczącą zagadką zaklętą w kamieniu. Pomimo różnych hipotez („Kamienna baba”, krzyż pokutny, kamienny krzyż) oraz sporów naukowych, trwających od lat 80-tych XX w., nie udało się jednoznacznie określić jej charakteru i roli jaką pełniła. Najbardziej prawdopodobną wydaje się teoria, że nepelski obiekt (jak i 19 pozostałych z terenu północno – wschodniej Polski) to słowiański obiekt kultu, zaadaptowany później przez chrześcijaństwo na symbol nowej wiary. Mijające stulecia sprawiły, że prawda o pochodzeniu „Kamiennej baby” uległa zapomnieniu, a ją samą pokryła patyna niedomówień. Dlatego nie da się również określić przybliżonego okresu powstania rzeźby.